سوالات مهم جلسه خواستگاری که حتما باید بپرسید!

سوالات مهم جلسه خواستگاری

سوالات مهم جلسه خواستگاری دغدغه همه دختر و پسرهایی است که قصد آشنایی با هم را دارند. اینکه چه سوالاتی باید در جلسات خواستگاری رد و بدل شود مساله مهمی است که باید به آن دقت شود.

با خواندن عنوان این مقاله، احتمالا تصاویر کلیشه‌ای سریال‌های تلویزیونی در ذهن‌تان نقش می‌بندند. دختر و پسری که با اجازه والدین‌شان به گوشه‌ای رفته تا در خصوص آینده با یکدیگر صحبت کنند! اگرچه این صحنه برای ما آشنا است، اما هیچ یک از سریال‌ها ما را با سوالات مهم جلسه خواستگاری آشنا نمی‌کند.

بدیهی است که بر پایه سوالات سطحی همچون “رنگ مورد علاقه شما چیست” نمی‌توان این تصمیم مهم زندگی را گرفت. به همین منظور، این مقاله از پرتو زندگی را به بررسی سوالات مهم جلسه خواستگاری اختصاص می‌دهیم. در ادامه لیست سوالات جلسه اول خواستگاری نیز بیان شده است.

سوالات مهم جلسه خواستگاری: از شناخت فردی آغاز کنید!

لیست سوالات خواستگاری دختر از پسر
لیست سوالات خواستگاری دختر از پسر

هیچ کس نمی‌تواند بدون داشتن شناخت و آگاهی نسبت به یک فرد و محیط پیرامون خود، یک زندگی جدید و مشترک را آغاز کند.

تا زمانی که فرد نسبت به نقاط قوت و ضعفش آگاهی نداشته، محدودیت‌هایش را نشناسد و اهداف و آرزوهایش را مشخص نکرده باشد، مانند برگی است که با باد به هر سویی می‌رود!

بنابراین بهتر است در جلسات خواستگاری و دوران آشنایی، بخش مهمی ‌از تمرکز خود را روی این موضوع بگذارید:

طرف مقابل شما چگونه خود را توصیف می‌کند؟ چه اهداف و برنامه‌هایی دارد؟ آیا این فرد انعطاف پذیر است؟

فردی که برای زندگی انتخاب کرده‌اید چه باورها و اعتقاداتی دارد؟ این موارد پارامترهای مهمی ‌هستند که باید پیش از ازدواج آن‌ها را سبک و سنگین کنید.

سوالات خواستگاری درباره خانواده و فرهنگ آن

حتما این جمله را شنیده‌اید که شما در ازدواج تنها به یک فرد بله نمی‌گویید، بلکه در واقع به یک خانواده و فرهنگ بله می‌گویید. این جمله درست است و بخش بزرگی از سوالات مهم جلسه خواستگاری را شکل می‌دهد.

در جلسات خواستگاری و آشنایی، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا با پایه‌های اصلی فرهنگ خانواده همسر آینده خود آشنا شوید.

طرز فکر غالب در این خانواده چیست؟ از چه اصول و فرهنگی تبعیت کرده و ارزش‌ها و ضد ارزش‌های تعریف شده در این خانواده چیست؟

به عنوان مثال، اگر شما دختری مستقل هستید که کار بیرون را دوست دارید، باید مطمئن شوید “کار کردن زن خارج از خانه” در فرهنگ خانواده همسرتان، جا افتاده باشد.

ممکن است همسر شما در دوران آشنایی به شما قول دهد که مانع کار شما خارج از منزل نمی‌شود، اما این داستان پس از ازدواج می‌تواند تغییر کند.

همه ما، حتی پس از ازدواج، به صورت خودآگاه و ناخودآگاه به ارزش‌ها و فرهنگ خانواده خود پایبند هستیم و این امر به سختی تغییر خواهد کرد.

بنابراین، مطمئن شوید شما و خانواده‌تان با فرهنگ و نظام فکری خانواده طرف مقابل سازگارید.

توجه داشته باشید که تفاوت‌های فرهنگی در میان هر خانواده‌ای، کاملا عادی است اما اگر این تفاوت‌ها زیاد باشد و یا دو خانواده از نظر ارزش‌ها و فرهنگ  روبروی یکدیگر باشند، زندگی دشواری انتظارتان را می‌کشد.

علاوه بر آن باید به المان‌های دیگری مانند سطح تحصیلات متوسط خانواده، سطح اقتصاد، آداب و رسوم و سبک زندگی آن‌ها نیز توجه کنید.

هدف از ازدواج در جلسه خواستگاری

بخش مهمی ‌از سوالات مهم جلسه خواستگاری به بررسی اهداف فردی و مشترک اختصاص دارد. شما به عنوان فردی مستقل چه اهدافی برای زندگی آینده خود دارید؟

به عنوان مثال، شما ممکن است قصد داشته باشید برای ادامه تحصیل و یا حتی زندگی به شهر و یا کشوری دیگر مهاجرت کنید.

در چنین شرایطی، ازدواج با فردی که علاقه‌ای به ترک خانه و زادگاهش ندارد، بسیار چالش برانگیز خواهد بود. شناخت اهداف فردی، به شما کمک می‌کند تا اهداف مشترک واقع بینانه‌ای را طراحی کنید.

در صورتی که اهداف مشترکی با همسر خود نداشته و یا اهداف فردیتان در دو نقطه مقابل یکدیگر باشد، زندگی مشترکتان پس از مدتی با مشکل روبرو می‌شود.

بسیاری از طلاق‌ها پس از سال‌ها زندگی مشترک به این خاطر به وجود می‌آید که زن و مرد، به مرور زمان در مسیرهای کاملا جداگانه رشد کرده و دیگر هیچ نقطه مشترکی برای ادامه زندگی ندارند.

بنابراین، پیش از آنکه راهی را آغاز کنید، مطمئن شوید هر دو به سوی هدفی یکسان قدم بر می‌دارید.

سوالات مهم جلسه خواستگاری می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد
سوالات مهم جلسه خواستگاری می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد

سوالات مهم جلسه خواستگاری و آینده شما

شما ممکن است در فرایند ازدواج عادت‌های خوب یکدیگر را یاد بگیرید و یا مغلوب برخی از المان‌های غلط رفتاری و فرهنگی شوید.

با علم به این موضوع، باید در دوران نامزدی و آشنایی تمام جزئیات را به خوبی بررسی کرده و کوچک‌ترین زنگ خطری را جدی بگیرید. اجازه ندهید عواطف و هیجان بر روی منطق شما اثر بگذارد.

حتما این جمله را شنیده‌اید که “زن و شوهر پس از مدتی شبیه به هم می‌شوند”. این یک واقعیت است و همه ما به مرور شبیه به افرادی می‌شویم که بیشترین زمان خود را با آن‌ها سپری می‌کنیم. در دوران آشنایی، شما با شناخت طرف مقابل خود، در واقع آنچه که قرار است در آینده به آن تبدیل شوید را بررسی می‌کنید!

مهم ترین سوالات جلسه اول خواستگاری چیست؟

سوالات جلسه اول خواستگاری که حتما باید بپرسید شامل موارد زیر است:

بیوگرافی کامل فرد مانند سن، تحصیلات، شغل، تعداد اعضای خانواده و…

مهم ترین هدف و دلیل شما از ازدواج چیست؟

روابط شما با اعضای خانواده و فامیل چگونه است؟

آیا بعد از ازدواج تصمیم دارید مستقل از خانواده زندگی کنید؟

آیا انسان معتقد و مذهبی هستید؟ به چه ارزش‌هایی باور دارید؟

تفریحات شما به چه صورت است؟ ( اهل مطالعه کتاب، فیلم دیدن، فضای مجازی و… هستید؟)

روابط شما با دوستان‌تان چگونه است و چه مدت زمان را به آن‌ها اختصاص می‌دهید؟

درآمد ماهیانه شما چقدر است و آن را چگونه خرج می‌کنید؟

نظرتان درباره شاغل بودن همسرتان چیست؟

عقاید سیاسی شما چگونه است؟ اهل جهت گیری خاصی هستید؟

کلام آخر

سوالات مهم جلسه خواستگاری باید شامل شناخت فردی، باورها، خانواده و اهداف فردی و مشترک باشد. لازم به ذکر است سوالات جلسه خواستگاری باتوجه به اولویت‌های هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

از مقاله “سوالات مهم جلسه خواستگاری که حتما باید بپرسید!” راضی بودید؟

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط