ازدواج با مشاغل پرخطر سخت است؟ + ارائه راه حل‌

مشاغل پرخطر و چالش‌های آن چیست؟

ازدواج با مشاغل پرخطر نسبت به سایر مشاغل ممکن است با دغدغه‌هایی همراه باشد. به همین منظور، در این مقاله از پرتو زندگی قصد داریم به یک پرسش کلیشه‌ای اما مهم پاسخ دهیم: آیا ازدواج با مشاغل پرخطر سخت است؟

پزشکان، آتش نشانان، نیروی انتظامی، خلبانان و مشاغل مشابه دیگر در اکثر کشورهای جهان در رده مشاغل پرخطر طبقه بندی می‌شوند. این مشاغل علاوه بر آنکه به صورت بالقوه خطرناک هستند، آسیب‌های روحی و روانی شدیدی را نیز به دنبال دارند.

علاوه بر پرخطر بودن این شغل‌ها، بعضی از آن‌ها چالش‌های ازدواج با مشاغل شب کار را نیز دارند که پیشنهاد می‌شود مقاله مربوطه آن را مطالعه کنید. استرس، افسردگی و اختلال‌های اضطرابی از جمله مهم‌ترین آسیب‌هایی هستند که افراد با مشاغل پرخطر را تهدید می‌کنند، اما این تمام ماجرا نیست!

خانواده افرادی که شغل پرخطر دارند نیز به شکل مشابهی، تحت فشار هستند. این فشار روانی می‌تواند روابط خانوادگی و دوستانه افراد را تحت الشعاع قرار ‌دهد. اگرچه ازدواج با مشاغل پرخطر سخت و پر چالش است اما غیر ممکن نیست. زوج‌های بسیاری در سراسر دنیا توانسته‌اند با درک و مدیریت شرایط، ازدواج و زندگی مشترک موفقی را تجربه کنند.

فشار روانی یکی از دغدغه‌های ازدواج با مشاغل پرخطر است
فشار روانی یکی از دغدغه‌های ازدواج با مشاغل پرخطر است

ازدواج با مشاغل پرخطر سخت است؟

هر شغلی استرس‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. با این حال، استرس‌هایی که افراد دارای مشاغل پرخطر با آن‌ها روبرو هستند، بسیار شدید و مداوم است و به راحتی به اعضای خانواده و اطرافیان آن‌ها نیز سرایت می‌کند.

در دوران کرونا، همه ما مشکلات و ریسک‌هایی که کادر درمان با آن‌ها مواجه بودند را از نزدیک دیدیم. پزشکان و پرستارانی که حضورشان در بیمارستان‌ها اهمیت بسیار زیادی داشت و در عین حال، جانشان را نیز تهدید می‌کرد.

بسیاری از پزشکان و پرستاران در این دوران، جان خود و یا عزیزانشان را از دست دادند که استرس و فشار روانی ناشی از این شرایط، آزار دهنده است. ازدواج با مشاغل پرخطر با چنین فشارهای روانی همراه است.

رسیدگی به بیماران، نجات جان انسان‌ها، مبارزه با تبهکاران و بسیاری از وظایف شغلی دیگر، بالقوه استرس زا هستند و فشار روانی زیادی را به افراد وارد می‌کنند.

این فشار روانی می‌تواند به افسردگی، اختلالات روانی و شخصیتی تبدیل شود و فرد را بیش از پیش تنها کند. بدین ترتیب، فرد ارتباط موثر خود با اعضای خانواده و دوستانش را از دست می‌دهد. برای رفع و درمان این اختلالات روحی باید به روان درمانی مراجعه کرد.

در سوی دیگر، به عنوان همسر فردی با شغلی پرخطر، شما نیز با یک استرس و ترس مداوم روبرو هستید. هر روز صبح که همسرتان از در خانه بیرون می‌رود، یک سوال را از خود خواهید پرسید: امروز به سلامت به خانه باز می‌گردد؟ آیا تهدیدی امروز متوجه او است؟

این سوالات و بار احساسی ناشی از آن، سلامت روان خانواده را تهدید کرده و می‌تواند در طولانی مدت، مشکلاتی را به وجود آورد. اکنون سوال مهم این است که در ازدواج با مشاغل پرخطر چگونه باید رفتار کرد؟

ازدواج با مشاغل پرخطر و مامنی به نام خانه

خانه و خانواده دو فاکتور کلیدی در موفقیت هر ازدواجی است و شاید افراد با مشاغل پرخطر این مساله را بیش‌تر از هر کسی درک کنند.

با این حال باید توجه داشته باشید که ایجاد یک فضای امن و به دور از استرس، آسان نیست. شما و همسرتان ممکن است با چالش‌ها و استرس‌های روزمره، مانند مشکلات اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی روبرو شوید.

از سوی دیگر، کودکانی که والدینشان مشاغل پرخطر دارند، بیشتر از سایر کودکان در خطر آسیب‌های روحی قرار می‌گیرند.

خانه می‌تواند مکانی امن برای آرامش بیشتر و استراحت باشد؛ جایی که در آن افراد می‌توانند برای چند ساعت، با تمامی‌ استرس‌ها و فشارهای روانی ناشی از زندگی حرفه‌ای خود خداحافظی کرده و در کنار یکدیگر، از زندگی لذت ببرند.

محیط صمیمی خانه یکی از عوامل کم کردن استرس‌های بیرونی است
محیط صمیمی خانه یکی از عوامل کم کردن استرس‌های بیرونی است

پذیرش شرایط به جای زندگی در وحشت

اگر به ازدواج با مشاغل پرخطر فکر می‌کنید، اولین و مهم‌ترین قدمی‌ که باید بردارید، پذیرش شرایط است. پذیرش شرایط به این معناست که شما تمامی ‌مشکلات و ریسک‌های شغل همسرتان را پذیرفته‌اید و اضطراب‌های ناشی از آن را به شکلی اصولی مدیریت می‌کنید.

در غیر این صورت، هر روز مجبور خواهید بود با ترسی فلج کننده و مخرب دست و پنجه نرم  کنید و سلامت جسمی ‌و روحی و هم‌چنین روابطتان را در ریسک قرار دهید.

درک شرایط از جایی آغاز می‌شود که بپذیرید شما نمی‌توانید همسرتان را از خطرات احتمالی حفظ کنید، بنابراین ترسیدن، استرس کشیدن و فکر کردن به این موضوع، هیچ فایده‌ای ندارد.

بدین ترتیب فکر کردن به این استرس‌ها و ریسک‌ها، شما را دچار ترسی فلج کننده نمی‌کند، بلکه به شما یاد می‌دهد تا از هر لحظه از زندگی خود لذت ببرید و در عین حال، فضایی آرام را برای همسر و خانواده خود ایجاد کنید.

این قدم هم‌چنین به شما کمک می‌کند تا به کودکان خود چگونگی مدیریت ترس‌های مشابه را آموزش دهید.

کلام آخر

ازدواج با مشاغل پرخطر مانند آتش نشانان به دلیل ماهیت کارشان می‌تواند با فشارهای روانی همراه باشد. اما پذیرش شرایط و ایجاد محیطی امن و صمیمی در خانه به حل این چالش‌ها کمک شایانی می‌کند. از مقاله “ازدواج با مشاغل پرخطر سخت است؟ + ارائه راه حل‌” راضی بودید؟

 

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط